● Půvab všeho je v záhadnosti. —Josef Sudek
● Portrét není jen zachycení hlavy nebo obličeje. Jde o zachycení charakteru nebo i umu daného člověka.
● Když mi jsou dány dary skrze můj fotoaparát, laskavě je přijímám. —Minor White
● Celý smysl focení je v tom, že nemusíte situaci vysvětlovat slovy. —Elliott Erwitt
● V černobílé fotografii hraje světlo a stín. Jaké budou zákonitosti v té barevné, to já zatím nevím. A taky nevím, jestli se k tomu někdy dostanu. Ty zákony však budou jiný. Ale v černobílý fotografii, v té nuanci, která se odehrává mezi největším stínem a největším světlem, to může být i bez slunce. Hlavně, aby se tam, jak v tom světle, tak v tom stínu, něco odehrávalo! S tím musíte počítat. To je vlastně takové to kouzlo černobílé fotografie. Vona třeba zdánlivě efektní nebude, ale pořád vás k ní bude něco přitahovat! —  Josef Sudek
● Možná, že to říkám trochu nesrozumitelně, ale prostor ve fotografii je omezen formátem. Ten se naučíte, když to uvidíte na matnici. Poměr formátu je dvě ku třem. Vy to vidíte jináč, když se díváte okem, a vidíte to potom jinak na určitý ploše, v určitý velikosti. Ta vám napoví, jestli ten motiv je správnej, nebo není správnej. Ovšem nesmíte při tom bejt slepej a hluchej. To potom neuvidíte nic! —  Josef Sudek
● Kompozice, to je takovej vořech. Kdybyste přečetli všechny knížky, které o tom jsou, tak se jich, když se tak trochu koukáte, nemůžete moc držet. To je jenom předpis. Vy musíte vycítit tu svoji kompozici! Postupně. Ono to nejde najednou. Ovšem ty základní prvky, ty tam vždycky trochu musí bejt! Určitě jo. —  Josef Sudek
● Světlo ve fotografii, v černobílý fotografii, to je tak trochu, neříkám nevyzpytatelný, ale podivný kouzlo. Když jsem byl mladej, tak jsem byl mladej, tak jsem bez slunce nefotografoval. Myslel jsem si naivně, že to bez něj nejde. Samozřejmě že jsem později přišel na to, že to tak jednostranné bejt nemůže. Vono difúzní světlo vám navodí víc atmosféry, než to sluneční. Ve slunci to je efekt, který někdy může vyjít a jindy nemusí. Ale v difúzním světle se vám věci projeví asi tak, jako byste si na ně mohli máknout. Takže třeba takovej deštivej den, to je bašta! Dřív, když byl deštivej den, tak jsem od toho odešel. Řekl jsem si, že se to dělat nedá. Víte, světlo vás to naučí. Když to nebudete lámat přes koleno. Heleďte, slunce někdy tý fotografii prospívá. A někdy prospívá třeba déšť! Vona tam hraje velkou úlohu ta atmosféra toho světla. —  Josef Sudek
● No, barevná fotografie, to by mě teda zajímalo. Ale jak se dělá, to je zatím pro mě moc komplikovaný. —  Josef Sudek
● Kdybych já tu barevnou fotografii moh dělat, to bych byl radši, kdyby to vypadalo tak, jak já bych to chtěl! Vona ta moje barva by asi byla moc chudá. Oni by řekli, vždyť tam žádnou barvu nemá! Ale to já bych naopak chtěl, aby to dělalo jen takový nějaký dojem něčeho. —  Josef Sudek
● Barevná fotografie má dvě nevýhody: je to nestálý a člověku vychází ne to, co chce, ale protipól toho, co chce. —  Josef Sudek
● Neexistuje nic horšího než ostrá fotka s nejasným konceptem. — Ansel Adams
● Fotka je médium, má něco sdělit. Pokud nenese informaci, pocit, příběh, záměr, je to jen fotka... 
● Být fotograf znamená umět se rozhodnout. Rozhodnout se, co chcete ukázat, a co ukázat nechcete. Snažíte se pozvat diváka na okamžik do své hlavy a umožnit mu vidět to, co vidíte vy, a cítit to, co cítíte vy.
● Moje fotografie ukazují svět, jaký bych byl rád aby byl. —  Robert Doisneau francouzský fotograf 1912 - 1994
● Fotografie je vnímání ve spojení duše, světla a vyjádření. Není ani tak podstatná technika, ale pocit. A to se snažím lidem předávat. Protože tvořit fotografii je krásný dar a ještě krásnější je ji umět cítit. Bez lásky k ní to prostě nejde. 
● Fotografie je obrazem zachycený okamžik, tedy moment, který se už nikdy nemůže opakovat. —  Petr Brukner
● Umění fotografie se podobá hraní na housle. Musíte denně cvičit, abyste dosáhli virtuozity, a pokud svůj nástroj odložíte a vracíte se k němu jen někdy, ztrácí se jiskra. Je to jako trénink vrcholového sportovce. —  Jindřich Štreit
● Fotografie je chodící oko. Klusající zřítelnice… Buď někdo vidí, co se má fotografovat, anebo nevidí. Když to vidí, tak to uvidí i bez fotoaparátu; tím aparátem to jenom sdělí. To je jako když má někdo myšlenky a píše je. Píše už to, co měl dřív, než vzal pero do ruky. Kdežto někdo může mít v každé ruce pět per a když nemá myšlenky, tak nemá co sdělovat. —  Miroslav Horníček
● Proč fotit černobíle? Černobílá zjednodušuje. Podstatné zvýrazní, nepodstatné eliminuje. Černobílá vypíchne kompozici. Černobílá zdůrazní záměr autora. Černobílá lépe navozuje dramatickou atmosféru. Černobílá přidává dynamiku. Černobílá umocňuje emoce. Černobílá staví na kontrastu a tak „unese“ i drobné expoziční nepřesnosti. Černobílá zvýrazňuje světlo, tvary, vzory, linie a struktury. Při správné volbě námětu a kompozice dodá černobílá fotografii něco víc – náladu a jedinečnou atmosféru.
Back to Top